Mamy Różowy Październik, obchodzony na całym świecie już od 1985 roku Miesiąc Świadomości Raka Piersi. W Polsce statystyki nie przedstawiają się różowo.
W ciągu ostatnich stu lat rak piersi stał się u nas jedną z najczęstszych przyczyn przedwczesnych zgonów wśród kobiet. Chociaż eksperci zgodnie twierdzą, że kobiety i dziewczęta od 16 roku życia powinny każdego miesiąca wykonywać samobadanie piersi, to nawyk ten nie jest popularny wśród kobiet w naszym kraju.
Jest wiele do zrobienia
Badanie Boob Census 2023 wykazało, że ponad 12% Polek nigdy nie badało swoich piersi, a 21% robi to rzadziej niż raz na pół roku. Dlaczego tak się dzieje? 43% badanych przyznało, że po prostu o tym zapomina. Kolejnym powodem jest brak wiedzy – 34% nie jest pewna na co zwracać uwagę podczas samobadania. Natomiast co szósta Polka (18%) unika badania ze strachu przed wykryciem zmiany. Dlatego warte poparcia są wszelkiego rodzaju akcje, kampanie propagujące profilaktykę raka piersi. Avon obchodzi tegoroczny Różowy Październik pod hasłem Kochaj swoje piersi! Zachęca kobiety, by z samobadania piersi uczyniły część rytuału pielęgnacyjnego. By z taką samą uwagą i czułością, jak dbają o włosy czy cerę, zadbały o swoje piersi.
Avon działa na rzecz kobiet i zdrowia ich piersi już od 25 lat. – Zrealizowaliśmy dziesiątki projektów, inicjatyw i akcji. Poprzez nasze działania pomogliśmy tysiącom Polek zadbać o zdrowie ich piersi przekazując na ten cel w przeciągu ostatnich 8 lat blisko 6 mln zł. I choć jesteśmy ogromnie dumni z naszych osiągnięć to wyniki najnowszego badania pokazują, że wciąż jest wiele do zrobienia – mówi Agnieszka Isa, General Manager Avon Polska.
Nie wiemy jak
Co piąta Polka (19%) przyznała, że nigdy nie była uczona, jak samodzielnie badać swoje piersi. Jeszcze do niedawna próżno było szukać w szkołach wiedzy o na ten temat. Powoli jednak to się zmienia i to dzięki realizowanemu przez Avon programowi – Normalne, że ich dotykam wprowadzającemu lekcje samobadania do szkół dla dziewcząt od 16 roku życia. Ta edukacyjna inicjatywa jest niezwykle ważna społecznie, bo otwiera dyskusję na temat zdrowia piersi już wśród młodzieży.
A o zdrowiu piersi generalnie nie rozmawiamy. 25% badanych przyznało, że nigdy nie rozmawiało z nikim na ten temat, a co czwarta (23%) odczuwa dyskomfort poruszając ten temat. Kobiety czują się nieswojo rozmawiając o zdrowiu swoich piersi, bo jest to dla nich „zawstydzające” (15%) i „uznawane za temat tabu” (10%).
Niebawem Avon rusza z 16. edycją akcji Gabinety z Różową Wstążką, którą organizuje wspólnie ze Stowarzyszeniem „Amazonki” Warszawa-Centrum. W ramach tej inicjatywy firma dofinansowała dotychczas USG piersi dla 67 tys. kobiet. Lista gabinetów jest dostępna na stronie www.AvonKontraRakPiersi.pl.
We wrześniu ruszyła też 2. edycja programu edukacyjnego Normalne, że ich dotykam, wprowadzającego lekcje samobadania piersi do szkół w całej Polsce. Wraz z partnerami – Fundacją Rak’n’Roll i Kliniką Ginekologiczną GINIoraz we współpracy z metodykiem, firma opracowała scenariusz lekcji, który wpisany jest w podstawę programową zajęć biologii, WF i wychowania do życia w rodzinie. Lekcje prowadzone są przez przeszkolone przez Fundację Rak’n’Roll Konsultantki Avon, a udział w zajęciach jest bezpłatny. Nauczyciele mogą zgłaszać swoje klasy na stronie www.avon.pl/programedukacyjny.
Kampania Avon Kontra Rak Piersi nie mogłaby istnieć, gdyby nie środki zbierane ze sprzedaży produktów z Różową Wstążką, które są dostępne cały rok u Konsultantek lub na www.avon.pl. Firma przeznacza 100% dochodu z ich sprzedaży na cele kampanii. Każdy kupiony przedmiot to cegiełka w budowaniu lepszego świata dla kobiet, to wkład w kolejne badania USG i edukację młodzieży.